واقعا بنا نداریم بگوییم که مدیران ارشد استان پاسخ دهند، اما حداقل انتظار مردم و افکار عمومی این است که کلاه خود را قاضی کنند و به وجدان خود دست کم کمی پاسخگو باشند!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامدادتبریز به نقل از فارس، وحید زینالی/ فقدان پاسخگویی یا بهتر بگوییم فرار از پاسخگویی یکی از چالشهایی است که متاسفانه در ماههای اخیر دامنگیر سیستم مدیریتی و اداری استان آذربایجانشرقی شده است.
ضرورت پاسخگویی ایجاب میکند، همه فرآیندها و ساز و کارهای پیشبینی شده در وزارتخانهها و به تبع آن در سطح استانداریها و دستگاههای اجرایی بر اساس نظام پاسخگویی منسجم و کارآمد تلقی و به کار بسته شود.
پاسخگویی یک ضرورت است/ نگاه تشریفاتی ممنوع!
بیتردید پاسخگویی در قبال مردم و هدایت افکار عمومی، تعهد در قبال مسئولیت واگذار شده است.
مدیران به خط مشیها، سیاستها و عملکرد خود و اقدامات زیرمجموعه خود در تمام شرایط مسئولیت داشته و باید در برابر ردههای فوق و عموم مردم پاسخگو باشند.
افزون بر این مدیران دولتی از بالا به پایین، باید پیش از قبول هر مسئولیتی تمام شرایط و جوانب حوزه کاری پیشنهاد شده را به دقت سنجیده و با آگاهی کامل قبول مسئولیت کنند. چنین نباشد که بعد از دریافت حکم، لحظهای از وظایف و ماموریتهای سازمانی غافل و از کنار موضوعهای مختلف ریز و درشت، بطور ساده و بیتفاوت بگذرند!
… به قول نیما یوشیج:
گر به خدمت کمر بباید بست باید از یاد راحت خود رست
حضرت امام علی(ع) در باب ضرورت پاسخگویی در قبال مردم به ”مالک اشتر” میفرماید: برای کسانی که به تو نیاز دارند، زمانی معین کن که در آن فارغ از هر کاری به آن بپردازی، برای دیدار با ایشان در مجلس عام بنشین، مجلسی که همگان در آن حاضر توانند شد و ….
به هر حال حقیقت مسئولیتپذیری، پاسخگویی است و پاسخگویی با عباراتی همچون اعتماد آفرینی، اطمینان بخشی، اخلاق اداری و … در هم تنیده شده و عجین گشته و در ارتباط نزدیک و چند سویه است.
مدیران کارآمدتر، پاسخگوتر/ دامنه پاسخگویی گسترده است
آنچه مهم است و باید همواره بدان توجه داشت اینکه دامنه پاسخگویی را هرگز نباید محدود فرض کرد.
شاید گمان شود وقتی صحبت از پاسخگویی و شفافیت است منظور برگزاری نشستهای مطبوعاتی _هدایت شده _ یا برگزاری دیدار مردمی ۱۵-۲۰ نفری در قبال تمام مشکلات موجود است که البته این درک کوتاه و ناصحیح از امر پاسخگویی و مسئولیتپذیری است!
پاسخگویی برگرفته از ارزشهای اجتماعی حاکم بر جامعه و مصادیق فراگیر و روشنی است از پاسخگویی حرفهای، قانونی و سازمانی.
واقعیت این است که مدیریت پاسخگو معمولا شفافیت، اعتمادسازی و مشارکت اجتماعی را یدک میکشد اما حاصل عملکرد مدیریتی و سیستمهای ناپاسخگو معمولا ناکارآمدی، بیاعتمادی و غیرشفاف بودن است و دلیل عدم پویایی، روزمرگی و درجازدگی بسیاری از سیستمهای کاری نیز بیشتر مربوط به فقدان پاسخگویی در تمام ابعاد مختلف به مردم و مخاطبان است که در نهایت به فساد اداری منجر میشود.
لزوم آسیب شناسی نظام پاسخگویی در آذربایجان شرقی
استان آذربایجان شرقی معمولا به لحاظ جایگاه مهم و ویژه آن در کشور و منطقه، همواره در بحث های مختلف اجتماعی و سیاسی، کانون توجه بسیاری از برنامهریزان، صاحبنظران و رسانههای جمعی و اجتماعی قرار دارد.
این امر ایجاب میکند مدیریت ارشد استان با وظیفه شناسی، مسئولیتپذیری بیشتر، باز اندیشی فرایندهای توسعه…. و همچنین تبیین فرهنگ خدمتگزاری، زمینه ارتقای پاسخگویی را در تمام عرصهها فراهم آورد.
قابل ذکر است که متاسفانه مدیران ناکارآمد و ناپاسخگو به آفت توسعه و پیشرفت در استان تبدیل شدهاند.
به هر صورت از دهها مورد از مسایل بیجواب با پاسخهای مبهم و ناقص که معمولا با تشتت نظر همراه است و بیشتر موارد نیز بعد از هفتهها و ماهها تاخیر، پاسخ منطقی و قانع کننده ندارد تا عدم پیگیری جدی پروژههای نیمه تمام، طرحهای شهری به حال خود رها شده و … از حوادث و بحرانهای غیرمترقبه گرفته تا دامنه گسترده آلودگیهای زیست محیطی، سریال تمام نشدنی قلع و قمع درختان، قصههای اندوهبار خصوصی سازی و واحدهای تولیدی راکد، بی توجهی به کارهای زیربنایی، عدم نظارت در عرصه توزیع و کنترل قیمتها، مولفه مهم سرمایههای اجتماعی، عدم توجه به برنامههای پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعی، کابوس تمام نشدنی در جادههای استان، داستان شیرین بهرهبرداری از حمل و نقل درون شهری( مترو)، وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه( در صورت عدم بارشهای اخیر و لطف بیکران الهی!)، عدم توجه به امر سرمایهگذاری، عدم بهرهگیری مناسبتر از ظرفیت عظیم جوانان، نخبگان، هنرمندان و در نهایت بی مهری و کم توجهی به مسایل مختلف شهرستان ها، تنها بخش کوچکی از موضوعات و مطالبات به حق مردم استان است.
لازم نیست مدیران پاسخ دهند!
واقعا بنا نداریم بگوییم که مدیران ارشد استان پاسخ دهند، اما حداقل انتظار مردم و افکار عمومی این است که کلاه خود را قاضی کنند و به وجدان خود دست کم کمی پاسخگو باشند!
* در چند ماه اخیر، مدت زمانی را که همراه مردم بودهاند! یا چقدر با مردم روستاها و شهرستانهای استان نشست و برخاست داشتهاند.
* چقدر از رفت و آمدهای روزانه را به همراه مردم در وسایط نقلیه عمومی، سرپا ایستادهاند.
* زمانی که در صف خرید نان صرف کردهاند و با مردم کوچه و بازار هم صحبت شده و پیاده روی و گپ و گفت وگو داشتهاند.
* و یا قبل از وقوع حوادث ناگوار، کارساز شدهاند و به قولی مدیریت بحران کردهاند و دهها مورد از این قبیل..
به هر صورت همه باید در قبال مسئولیتی که بر عهده گرفتهاند و در برابر عملکرد، تصمیمات و گفتار خود پاسخگو باشند.
بیشک سیستم پاسخگویی مناسب معمولا با ایجاد رابطه مناسب بین دولتمردان و شهروندان، از کانالهای مختلف ارتباطی و با شناسایی، بررسی و رفع مشکلات مردم اقدام میکند.
از برگزاری دیدارهای مستقیم و مستمر مردمی در محلات، مناطق و…. تا بهره مندی از افکار و ایدههای دلسوزانه و علمی صاحبنظران با حضور تمام سلایق و گروهها، استفاده از ظرفیت عظیم رسانهها و بهرهگیری از ابزار موثر و نوین، در قبال ارتقا و بهبود مدیریت و صیانت از حقوق شهروندی و بهبود مستمر خدمات،…. که تنها نمونههایی کوچک از راهکارهای نظام پاسخگویی است.
مطالبهگری حق مردم است و پاسخگویی وظیفه مسئولان
کوتاه سخن اینکه حداقل آثار و نتایجی که رعایت اصول پاسخگویی خواهد داشت، برنامهریزی جدی در مسیر بهبود، بازسازی، کارآمدی و اثر بخشی فردی و سازمانی است.
شفافسازی، امیدبخشی، پیشگیری از شایعات، مشارکت جویی، آگاهی بخشی، کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، اعتماد بخشی، امنیت روانی و دستیابی به عدالت اجتماعی از جمله مطالب و نتایج موضوع مورد اشاره است.
آنچه مهم است اینکه مطالبهگری حق مردم و رسانه است و پاسخگویی وظیفه مسئولان و دست اندرکاران امر.
البته نیک میدانیم که مردم امروز ما، دیگر نظارهگر و منفعل نیستند!
خدمتگزاران واقعی را از صف بازیگران غیر واقعی و بدلی، بخوبی تمییز میدهند.
با این اوصاف امید میرود مسوولان امر، صادقانه و خالصانه هم و غم خویش را برای رفع نابسامانیهای زندگی مردم به کار بسته و با پیشتازی در میدان های مختلف خدمترسانی، لبخند رضایت شهروندان عزیز را به بهترین شکل فراهم آورند.
باشد که با همراهی تمام نیک اندیشان جامعه اسلامی و با اتخاذ رویکرد کارشناسی مناسب و چشمگیر، در راستای کارامدی “نظام پاسخگویی هماهنگ و مدون”، قدمهای موثر، هدفمند و عملی برداشته شود.
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- برگزاری کارگاه آموزشی “سوزن دوزی تزئینی” در فرهنگسرای تربیت
- برگزاری کارگاه آموزشی “سرویس آشپزخانه” در فرهنگسرای تربیت
- حضور شهردار منطقه ۸ و معاون شهرسازی شهرداری تبریز در مسجد آیت الله خلخالی
- آسفالتریزی اساسی خیابان شهید بهشتی حد فاصل بهادری تا چایکنار
- هفتاد و سومین ملاقات مردمی شهردار کلانشهر تبریز
- اجرای نقاشی دیواری سنتی در دیوارهای بد منظر پیاده راه مقصودیه
- برگزاری کارگاه آشپزی “گراتن مرغ و بادمجان” در فرهنگسرای تربیت
- تامین خودروهای سبک با راننده و نیروهای تخصصی مورد نیاز برای ماشین آلات سنگین مجتمع مس سونگون
- ثبت رکوردهای زرین حوزه تولید در فروردین ماه
- مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت
- تقویت زیرساخت گردشگری آذربایجانشرقی با سرمایه گذاری ۵۵ هزار میلیارد ریالی
- آسفالت ریزی اساسی بلوار چایکنار
- برگزاری کارگاه آموزشی “دوخت لباس کودک”، در فرهنگسرای تربیت
- کلاس آموزش طراحی روی چرم در فرهنگسرای تربیت
- توزیع ۱۰هزار تراکت ساعات جمع آوری زباله بین شهروندان
- درختان خیابان تئاتر نورپردازی شدند
- ۵۷۵ واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند آماده بهرهبرداری است
- حلقه آبی شرق تبریز تا پایان سال به بهره برداری می رسد
- استاندار آذربایجان شرقی: «نشان تجاری» و «بازارسازی» لازمه پایداری تولید است
- برگزاری کارگاه آشپزی “کیک خیس شکلاتی” در فرهنگسرای تربیت
- برگزاری مسابقات ورزشی دارت در باغ گلستان
- لکه گیری و آسفالت ریزی کوچه امامزاده سید جمال
- تعمیر و نوسازی چراغ های روشنایی در معابر شهرداری منطقه هشت
- توزیع ۲۸۵ تن آسفالت طی هفته اخیر در معابر بافت مرکزی شهر
- برگزاری نشست “معماری به روایت تبریز” در خانه تاریخی نیکدل
- نشست “معماری به روایت تبریز” به روایت تصویر
- مس سونگون، اولین شرکت استانی در استفاده از پساب در خطوط تولید
- چه آثاری از معماری تبریز برجای مانده است؟/لزوم تهیه نقشه باستان شناسی
- جذب ۲۵ درصدی بیشتر گردشگر با ایجاد زیرساخت های لازم میسر است
- آذربایجان شرقی برای برگزاری دور دوم انتخابات آمادگی کامل دارد