نگاهی به رویکردهای عمرانی استان در سالهای اخیر نشان میدهد، دولت، اغلب با «قطعهبندی وعدهها» سعی کرده مطالبات و انتطارات عمومی را مدیریت کرده و از این طریق، زمان بیشتری برای اجرای پروژهها اختیار کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامدادتبریزبه نقل از فارس ، تفکیک و قطعهبندی پروژههای زیرساختی، یک راهکار رایج در حوزه عمران است، اما همین راهکار، در استان آذربایجانشرقی به قدری فرساینده و اعصابخردکن شده که شان و جایگاه فنی پروژهها در حال کمرنگشدن است.
بزرگراه بستانآباد به سراب، در کنار چند پروژه ریلی و جادهای، از جمله این طرحها است که از هشت سال پیش، قطعهبندی شده است. اجرای این پروژه با توجه به بستر ترانزیتی مسیر و آمار بالای تصادفات، بسیار حائز اهمیت است، اما باور کنید طول آن ۶۴ کیلومتر بیشتر نیست. «۹ سال فرصت برای اجرای ناقص ۶۴ کیلومتر جاده» شاهکاری است که فقط از مسئولان آذربایجانشرقی بر میآید.
مجریان و مدیران پروژه، از همان مرحله کلنگزنی، طوری این مسیر را به عنوان یک اَبَرپروژه سهمناک و عظیم در تلقی عموم، جا انداختهاند که انتظار مردم از موعد بهرهبرداری، متوجه دورترین چشمانداز زمانی باشد.
همین چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی به آذربایجانشرقی آمده و هفت کیلومتر یکی از قطعات را مثلاً افتتاح کرده است. اما چند ساعت بعد کاشف به عمل آمده همین هفت کیلومتر ناقص است. یعنی پروژه، اصطلاحاً خام است و علایم راهنمایی و ترافیکی در آن، اعمال نشده است. شاهد ماجرا هم این بوده که وزیر خودش در مصاحبه حاشیه افتتاح گفته، با توجه به اینکه افتتاح پروژه نصفونیمه است، حواستان به رانندگیتان باشد.(نقلبه مضمون).
البته همین افتتاح الکی چند ساعت طول نکشیده و راه، دوباره بسته شده است، تا یادمان بیفتد دولت آه ندارد با ناله سودا کند. به همین خاطر سعی میکند با قطعهبندی وعدهها، فرصت بیشتری در اختیار بگیرد تا مجال لازم را برای گرفتن بودجههای محققنشده در اختیار داشته باشند.
پروژه بزرگراه بستانآباد به سراب، از سال ۸۹ تاکنون چند دولت، چند وزیر راهوشهرسازی و چند استاندار و فرماندار را تجربه کرده است. پروژه از آغاز در سه قطعه تعریف شده و بعد از آن، هر یک از قطعات، به قطعات کوچک و کوچکتر تبدیل شده است. حالا مدتی است که دیگر صحبت از قطعه اول و دوم و سوم نیست، چون که هر قطعه به کیلومترهای کوچکتر تبدیل شده و معیار وعدهها به «کیلومتر» رسیده است.
با این روال، بعید نیست در آیندهای نزدیک منتظر وعدههایی از قبیل آسفالت ۱۰ مترِ اول، زیرسازی ۱۰ مترِ دوم، بهرهبرداری احتمالی از ۱۰ مترِ سوم و… باشیم.
ايميل: news@.ir | شماره پيامک:000 |
- شروع بهرهبرداری از پروژههای ورزشی شهر از هفته آینده
- راهبرد اقتصادی دولت در آذربایجان شرقی/ از احیای واحدهای راکد تا راه اندازی واحدهای جدید
- تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
- برگزاری کارگاه آموزشی “سوزن دوزی تزئینی” در فرهنگسرای تربیت
- برگزاری کارگاه آموزشی “سرویس آشپزخانه” در فرهنگسرای تربیت
- حضور شهردار منطقه ۸ و معاون شهرسازی شهرداری تبریز در مسجد آیت الله خلخالی
- آسفالتریزی اساسی خیابان شهید بهشتی حد فاصل بهادری تا چایکنار
- هفتاد و سومین ملاقات مردمی شهردار کلانشهر تبریز
- اجرای نقاشی دیواری سنتی در دیوارهای بد منظر پیاده راه مقصودیه
- برگزاری کارگاه آشپزی “گراتن مرغ و بادمجان” در فرهنگسرای تربیت
- تامین خودروهای سبک با راننده و نیروهای تخصصی مورد نیاز برای ماشین آلات سنگین مجتمع مس سونگون
- ثبت رکوردهای زرین حوزه تولید در فروردین ماه
- مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت
- تقویت زیرساخت گردشگری آذربایجانشرقی با سرمایه گذاری ۵۵ هزار میلیارد ریالی
- آسفالت ریزی اساسی بلوار چایکنار
- برگزاری کارگاه آموزشی “دوخت لباس کودک”، در فرهنگسرای تربیت
- کلاس آموزش طراحی روی چرم در فرهنگسرای تربیت
- توزیع ۱۰هزار تراکت ساعات جمع آوری زباله بین شهروندان
- درختان خیابان تئاتر نورپردازی شدند
- ۵۷۵ واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند آماده بهرهبرداری است
- حلقه آبی شرق تبریز تا پایان سال به بهره برداری می رسد
- استاندار آذربایجان شرقی: «نشان تجاری» و «بازارسازی» لازمه پایداری تولید است
- برگزاری کارگاه آشپزی “کیک خیس شکلاتی” در فرهنگسرای تربیت
- برگزاری مسابقات ورزشی دارت در باغ گلستان
- لکه گیری و آسفالت ریزی کوچه امامزاده سید جمال
- تعمیر و نوسازی چراغ های روشنایی در معابر شهرداری منطقه هشت
- توزیع ۲۸۵ تن آسفالت طی هفته اخیر در معابر بافت مرکزی شهر
- برگزاری نشست “معماری به روایت تبریز” در خانه تاریخی نیکدل
- نشست “معماری به روایت تبریز” به روایت تصویر
- مس سونگون، اولین شرکت استانی در استفاده از پساب در خطوط تولید